Úti beszámoló – 2018. november 25 – december 1.
Egy új hely felfedezése, egy nép történelmének megismerése mindig érdekes számomra. Különösen, ha nem csak, mint turista járom be az országot, hanem a nekem fontos oktatási kultúrába is betekinthetek. Erre most komplexen, az alaptanterv-átalakítási szinten ugyanúgy lehetőségem volt, mint mikro szinten tantermi közegben.
Első napunkon rögtön a Litván oktatási minisztériumban találtuk magunkat, ahol Grazvidas Kazakevicius miniszter-helyettes fogadott minket. S míg mi úgy hittük, udvariassági látogatáson vagyunk, hamar kiderült, valójában ők szeretnék a segítségünket kérni, mert épp átdolgozzák az alaptantervet, bizonyos tárgyakat felső tagozaton összevonnak, és szeretnének belelátni a munkánkba, hogy inspirációt gyűjtsenek belőle. Megtisztelő a bizalmuk, azon leszünk, hogy megfeleljünk ennek a magas elvárásnak.
Másnap már egy 4500 lakosú kisváros, Pakruojis gimnáziumába vártak minket igazán családias hangulatú műsorral. Alig hatvan perc alatt világossá vált, milyen mély szeretet- és tiszteletteljes viszony van a tanárok és a diákjaik közt. Elismerésre méltó pedagógiai munkát végeznek az Altzalynas gimnázium tanárai.
A következő napokon a program szakmai részében hol kisebb csoportokban tantárgyak szerint bontva vetettük össze részletesen a különböző országok tanmeneteit, hogy azonosságokat találjunk bennük, hol nagyobb termekben ötleteltünk, mind együtt. Sokat segített, hogy míg mi csak a szaktantárgyi feladatokra koncentráltunk, addig a koordinátorok megadták nekünk a munka kereteit. Így az ő feladatuk volt az egységesség és a hatékonyság megőrzése, és nekünk tényleg csak arra kellett figyelnünk, hogy az otthoni rutinjainkat a tantárgyköziség témájában a portugál, litván és török iskola sajátosságaihoz igazítsuk.
A litván kollégák készültek bemutatóórával, megnézhettük a termeiket, találkozhattunk a diákokkal. Érdekesek voltak az órák, már csak azért is, mert láthattuk, miben vagyunk hasonlóak, miben vannak markáns különbségek, és ezeket hogy lehetne a projektekkel elsimítani. Egyértelmű volt, hogy sok munkájuk volt a fogadásunkkal, és feladták a leckét nekünk: magas szintet kell megütnünk márciusban mind szakmai szempontból, mind a kulturális programok terén, különösen, hogy már diákokat is fogadni fogunk. S ahogy a litván iskola életében is jelentős esemény volt a fogadásunk, ahogy a projektben közvetlenül részt nem vevő litván tanárok és diákok is kaptak élményt, úgy a mi iskolánk is minden szinten nyerni fog a litván, portugál és török kollégák és diákok látogatásán.